Diplom von | Diploma work by
Pai Wu, January 2016
square dancing
If you use the search term “Guang Chang Wu” (Chinese for “square dancing”) on Baidu (China’s version of Google), you will get about 184 million items of news, 4,665 hits in music, 777 dancing groups, and of course numerous comments either supporting or disapproving. Guang Chang Wu is a collective public dance, which has been estimated to have 100 million participants in China. It has become a social phenomenon and cultural focus in China since years.
presented by Antonie Angerer
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
In August 2014 I: project space, one of the first off-spaces in Beijing, was founded by the German curators Anna-Viktoria Eschbach and Antonie Angerer.
Journey participation by Katrin Hornek
visiting the Barents Region
The second edition of the art and research project Dark Ecology takes place from 26 to 30 November 2015. The Dark Ecology Journey begins in Kirkenes in Norway’s northern extremes and travels via Nikel and Zapolyarny (Russia) to Murmansk, the largest Russian city above the polar circle.
A lecture-performance by
Jeroen Peeters and Jozef Wouters
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Christian Falsnaes
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Catrin Bolt beschäftigt sich mit Kunst im Alltag und entwickelt Präsentations-
möglichkeiten im erweiterten öffentlichen Raum. Durch unübliche Blickwinkel, ein Verrutschen des Kontextes oder der Perspektive, entsteht Fiktion im Gewohnten und es werden Hierarchien der klassischen Betrachtung und Wahrnehmung sichtbar.
Catrin Bolt präsentiert ihre Arbeit
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Barbara Pichler
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Ideas of Landscape and Film
Landscape is a notoriously vague term but architect Carl Sauer’s description of the material landscape as „an iconographic index of the mind“ seems a good starting point in many respects: It defines landscape as an expression of ideas, ideologies, cultural values and actions inscribed in a place.
Thematische Erkundungen
Als ein Erbe von Pop und Konzeptkunst ist
die Annäherung künstlerischer Praktiken
an Forschungsmethoden jeglicher Art zu beo-
bachten: Neben dem Bemühen der Verwissen-
schaftlichung ästhetischer Verfahren zeigt sich dies ebenso als eine Poetisierung wissenschaftlicher Informationen.
Gabriele Mackert
Ort wird bekannt gegeben
Abt. Landschaftskunst
Ralo Mayer
Start: 23.10.2015 | 11h-14h
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
presentation by Kendall Babl and Chipp Jansen
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Philipp Furtenbach AO&
Oststation
Quellenstraße 10, 1100 Wien
Claudia Slanar
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Oh, you are so full of references!
Through the lense of landscape and place we will explore various theoretic, essayistic and poetic texts (among them Roland Barthes, Gilles Deleuze/Félix Guattari, Chris Kraus, Anna Mitgutsch, George Perec, Robert Smithson, Rebecca Solnit, etc. ...) and how they approach these contested topics.
Karin Raith
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
„Space and Ecology“
conference participation by Ralo Mayer
As part of the Session „Contemporary Arts Practice and Outer Space: A Multi-Disciplinary Approach“ Ralo Mayer presented his paper „Space and Ecology“ at the 66th International Astronautical Congress in Jerusalem.
Krassimira Kruschkova
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Presentation by Barbara Schröder
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Barbara Schröder is a publisher and editor at Dancing Foxes Press, founded in 2012 in New York. She will be talking about her practice of developing books with artists.
Projekt im Künstlerhaus
Eröffnung: 25. 06. 2015, 19:00
Karlsplatz 5, 1010 Wien
Ausstellung: 26. 06. – 12. 07. 2015
tgl. 10:00-18:00, Do 10:00-21:00
Konzept: Hanna Burkart, Ursula Gaisbauer, Christina Gruber, Marlies Gruber, Nora Gutwenger, Katharina Körner, Arvydas Umbrasas, mit Unterstützung von: Francesca Aldegani, Friedrich J. Engl, Elisabeth Falkinger, Natalia Gurova, Nadine Hirschauer, und Roland Plachy; Foto: Natascha Unkart
In dieser Arbeit konzentriere ich mich auf das Verhältnis von Mensch und Ding, und wie sie sich zusammenfügen und verstehen lernen während sie miteinander verkehren. In wiederholten Überlegungen, wie, wo und worin/woran sehe ich Landschaft, bin ich immer wieder bei den Gerätschaften hängen geblieben, die diese bearbeiten und schaffen: mein Fetisch im breiten Feld der visuellen Wahrnehmung von Landschaft.
Diplom von | Diploma work by
Elisabeth Falkinger, June 2015
In this work I concentrate on the relationship between human and object and how this two consort and communicate during interacting. After repeated efforts, how, where and in what I see landscape, it was the equipment I was drawn to. The equipment which is forming and structuring landscape, it is my fetish in the broad field of visual perception of landscape.
Diplom von | Diploma work by
Nadine Hirschauer, June 2015
Unter Biolumineszenz (griech. Bios für Leben und lat. Lumen für Licht) versteht man die Fähigkeit von lebenden Organismen, eigenständig oder mit Hilfe von Symbionten sichtbares Licht zu erzeugen. Die Fähigkeit, durch biologische Systeme chemische Energie in Licht umzuwandeln, ist wohl am besten bekannt bei Glühwürmchen (Lympyris noctiluca), diversen Pilzen wie Hallimasch und am weitesten verbreitet bei Lebensformen der Tiefsee.
Diplom von | Diploma work by
Wenhui Wang, June 2015
Biolumonescence (Greek. Bios for life and lat. Lumens for light) is the ability of living organisms to produce visible light alone or with the help of symbiontic organisms by converting biochemical energy into light. The best known cases of biolumonescence are probably fireflies (Lympyris noctiluca), various fungi such as Armillaria and diverse marine organisms in deep sea.
Project at Marktstand Palme 13,
Schwendermarkt, 1150 Wien
Eröffnungsfest am Schwendermarkt:
Samstag 6. Juni, 14:00-20:00 Uhr
Studio Visit Hermann Painitz, Thursday May 21st, 12h
Painitz’ Planierung der Alpen (1968-1971) questions the relation of culture and nature and suggests the pouring of concrete and the leveling of the alps in order to emphasize the artificial and the human-made against the naturally grown. His interest in logic and systematic image shaping processes led to this clear demand that nature should not have any impact anymore, as art and nature are contraries and furthermore, nature, especially mountains, is preventing from movement and flexibility.
Landschaft im Anthropozän
Mensch macht Natur
Die These des Anthropozän nach der wir unseren Planeten und sein Ökosystem so irreversibel verändert haben, dass die Vorstellung einer unberührten Landschaft hinfällig ist und wir zu einem geologischen Faktor geworden sind, macht eine Neudefinition des Verhältnisses Mensch – Natur sowie eine Revision unserer Begriffe notwendig.
View all Lectures and Round Table
Heather Davis, Matt Edgeworth
Gabriele Mackert, Gloria Meynen
Christian Schwägerl
Landscapes of the Anthropocene
Humans make Nature
The thesis of the anthropocene — which argues that we have changed our planet and its ecosystem so irreversibly that the idea of an intact landscape has become invalid and that we have become a geological factor — demands a new definition of the relation between humans and nature, as well as a fundamental revision of our concepts.
Die Archäosphäre: Jenseits der Oberfläche anthropozäner Landschaften
Landschaften besitzen Tiefe. Sie zeichnen sich durch eine vertikale und horizontale Stratigraphie aus. Beim Kartografieren des stark bearbeiteten Geländes des Anthropozäns müssen wir daher mehr als nur die Oberfläche erfassen. Die Tiefe der Spuren menschlicher Existenz ist mindestens ebenso wichtig wie die horizontale Ausbreitung von Merkmalen auf der Oberfläche.
Vortrag | Lecture
The Archaeosphere: Beyond the Surface of Anthropocene Landscapes
Landscapes have depth. They have vertical as well as horizontal stratigraphy. In mapping the densely-wrought terrain of the anthropocene, we must do more than merely chart the surface. The depth to which the material trace of human influence extends downwards is as important as the lateral extent of surface features.
Berührte Natur
Seit Eugene Stoermer und Paul Crutzen im Jahr 2002 vorschlugen die gegenwärtige geologische Epoche umzubenennen, um die vom Menschen verursachten Veränderungen der Erde zu reflektieren, hat sich der Begriff des Anthropozäns rasant verbreitet. Naturwissenschaftler, Geisteswissenschaftler, Künstler, Politiker, Umweltschützer und viele andere versuchen seitdem die Bedeutsamkeit dieses Begriffs zu fassen und dessen Auswirkungen zu verstehen.
Vortrag | Lecture
Touched Nature
Since Eugene Stoermer and Paul Crutzen proposed to rename our current geological epoch in the year 2000 in an attempt to reflect man-made changes to planet Earth, the idea of an “Anthropocene” is going viral. Natural scientists, humanities scholars, artists, politicians, environmentalists and others are trying to grasp and explore the significance of this new concept and to understand its implications.
Die schwarzen Paradiese des Anthropozän.
Zur Kritik der Berechenbarkeit
Das Anthropozän, das Paul Crutzen mit dem späten 18. Jahrhundert beginnen lässt, betrachtet die Welt als geschlossenes System von ihren Grenzen her. Zur gleichen Zeit berechnet der Ökonom Thomas Malthus die Grenzen der Welt in einem Bevölkerungsgesetz. Er ist davon überzeugt, dass die Bevölkerung sich alle 25 Jahre verdopple, die Nahrung auf der Erde aber linear wachse.
Vortrag | Lecture
Black Paradises of the Anthropocene.
A Critique of Calculability
The Anthropocene, whose onset Paul Crutzen locates in the late eighteenth century, regards the world as a closed system, to be understood in terms of its limits. At about the same time as the Anthropocene’s beginnings, the economist Thomas Malthus also attempted to calculate the limits of the world.
145 XPS slabs
Also known as XPS, styrofoam or styrodur, extruded polystyrene wears the scientific name Poly(1-phenylethene). Searching for a way to replace die-cast zinc in certain applications, the inventor company found extruded polystyrene as a side product of war industry. Manufacturing polystyterene in the form of pellets began in Germany in 1931, but the company Dow Chemical (USA) is credited with the invention of the styrofoam process in 1941.
Concept
Francesca Aldegani, Christina Gruber, Natalia Gurova, Nina Herlitschka, Katrin Hornek, Katharina Körner and Julia Mag
Statement by Matt Edgeworth
It was quite amazing to find that, in participating in the roundtable discussion on ‘Mensch Macht Natur’ (Humans Make Nature) at the University of Applied Arts in Vienna, we were also helping to make a work of art. In preparation for the event, the floor of the entire room had been tiled with an unusual polystyrene-like or soft plastic material by members of the Landschaftskunst department.
Philipp Furtenbach (AO&)
spricht über vergangene und gegenwärtige Arbeiten
Öffentliches, angedacht im Kino
Drehli Robnik
Landschaftskunst, Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
und Österreichisches Filmmuseum, Augustinerstraße 1, 1010 Wien
Klaffen, Glotzen, Gähnen – gape: Folgen wir der Sprache, vor allem ihrem Sinn (untrennbar vom Nonsense), über Landesgrenzen hinaus. Dann ist the Land´s Gape ziemlich nah bei the Landscape. Dann steht die Landschaft der Wirtschaft, der Herrschaft und anderen Schaften nicht näher als dem Klaffen des Grundes, dem Gähnen des Bodens und dem Glotzen des Landes.
Gabriele Mackert
1. Block: 9. + 10. März
jeweils 10-16.00 Uhr
Das Seminar widmet sich ausgehend von exemplarischen Diskursen den Utopien von Landschaft. Künstlerische Strategien der 1960er-Jahre werden auf ihr Verhältnis zu Natur sowie Wahrnehmung und Mediadisierung hin untersucht. Zur Diskussion gestellt werden Aneignungen von Wüste und deren thematische Bezüge auf Topoi wie Entropie oder der Natur als Museum etwa bei Robert Smithson. Die Blockveranstaltung bereitet auf den Round Table vor, der Methoden anderer wissenschaftlicher Disziplinen vorstellt, sich dem Phänomen Anthropozän zu nähern.
Diplom von | Diploma work by
Clemens Schneider, January 2015
Stiegenhaus, Eingang Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Johanna Kirsch talks about her work
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Johanna Kirsch lives and works in Vienna. Her work deals with the search for freedom: exploring the extent existing ties, norms, regulations and borders are directly relevant or real to individuals and social needs, and how these realms of desires, and their phantoms are defined. Kirsch tests both concrete needs and the corresponding regulations, often physically. http://www.schrik.info
Filmemacher James Benning besucht die Klasse. Er spricht über seine Methoden und Hintergründe und stellt neben älteren Arbeiten auch seine jüngste Werkserie "Two Cabins" vor.
Vortrag und Gespräch / lecture and talk
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Filmmaker James Benning visits the class to talk about his artistic background and strategies. He presents older works as well as his newest series "Two Cabins".
Stefanie Jovanovic führt durch das Haus – anschl. Screening des Films „Natural History“ von James Benning.
Museumsbesuch und Filmscreening
Naturhistorisches Museum
Burgring 7, 1010 Wien
Guided tour through the Museum of Natural History with Stefanie Jovanovic, followed by a screening of „Natural History“ by James Benning.
Claudia Slanar ist Kuratorin und Kunsthistorikerin und leitet das Blickle Kino im 21er Haus. Sie war 2003 Mitherausgeberin der ersten Monografie zu James Benning. Sie zeigt den Film "El Valley Centro", anschliessend Diskussion.
Claudia Slanar talks about James Benning's
„California Trilogy“
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Curator und art historian Claudia Slanar is head of the Blickle Kino at 21er Haus, Vienna. In 2003 she co-edited the first monography on James Benning. We will screen and discuss the film "El Valley Centro"
Gespräch über das Denkmal für die Opfer der NS-Militärjustiz von Olaf Nicolai. Thomas Geldmacher ist Obmann des Personenkomitees.
Ballhausplatz, 1010 Wien
Chronologie eines Denkmals
1984: Seit damals existiert ein Gedenkstein im Donaupark - beim ehemaligen Militärschießplatz.
Oktober 1998: Die Arge Wehrdienstverweigerung u. a. errichten ein temporäres Deserteursdenkmal am Wiener Maria-Theresien-Platz.
1998/99: Studierende an der Uni Wien greifen das Thema auf.
Universität für angewandte Kunst Wien
Expositur Paulusplatz 5
A-1030 Wien
E: ortsbezogenekunst@uni-ak.ac.at
Abteilung für Ortsbezogene Kunst
Leitung Paul Petritsch (Six/Petritsch)
Team
Gabriele Edlbauer
Heribert Friedl
Katrin Hornek (artistic research)
Ralo Mayer
Maria Stepanek
Johanna Tinzl
Impressum
Für den Inhalt verantwortlich:
Abteilung für Ortsbezogene Kunst
Universität für angewandte Kunst
Paulusplatz 5, A -1030 Wien
+43 1 71133 2431
ortsbezogenekunst@uni-ak.ac.at
www.ortsbezogenekunst.at