Vera Tollmann
Das Universum abbilden: über Maßstab, Berechnung und Komposite
SA 22.10.16 | 13:00
Das Universum war immer vermittelt, immer ein Bild, ein virtuelles Universum. Wie verändern sich durch schnelle und leistungsfähige Computer Bilder und Vorstellungen vom Weltraum? Was bleibt unsichtbar? Im Vortrag soll es darum gehen, wie Technologie das Bild vom Universum mitbestimmt, wo sie Hilfsmittel ist, und wo sich Artefakte bilden. Was die Kompositbilder im Film Powers of Ten von Charles und Ray Eames mit aktuellen Abbildungen des Weltalls verbindet: Beide zeigen Raum ohne Zeit. Während Powers of Ten unter fotografischen Bedingungen entstand, ist in heutigen Bildern des Universums die Pixelung bedingt durch Sensoren und Computerleistung zu sehen. Digitale Anwendungen haben Manipulation und Manipulierbarkeit von Daten normalisiert, sie stellen eine Möglichkeit dar, mit großen Datenmengen umzugehen.
Während bei den Eames die „Welt“ zweidimensional organisiert und in Strukturen und Raster unterteilt war, basiert Google Earth auf Netzwerken und Algorithmen. Der Eames-Film leistete sich noch den Clou, die Verteilung der Himmelskörper im Weltall isomorph mit der Ansicht von Atomen im Körperinneren darzustellen. Innerhalb des Universums finden sich also sowohl ein Makro- als auch ein Mikrokosmos. Powers of Ten zeigt 40 Zehnerpotenzen von 10 hoch 24 bis 10 hoch minus 16 Meter. Datenmengen wie Peta- und Exabyte werden ebenfalls in Zehnerpotenzen angegeben; Und Physiker können bis auf 10 hoch minus 43 Sekunden nach dem Big Bang zurückrechnen. Unvorstellbare Größen sind das.
Vera Tollmann studierte Angewandte Kulturwissenschaften und Ästhetische Praxis in Hildesheim und Cultural Studies in Liverpool. Seit 2015 ist sie Mitglied im Graduiertenkolleg „Ästhetiken des Virtuellen“ an der Hochschule für bildende Künste Hamburg und promoviert zum Thema „From Universe‘s View. Zur bildpolitischen Bedeutung der vertikalen Perspektive“. Zudem ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität der Künste Berlin, wo sie zusammen mit Hito Steyerl und Boaz Levin das Research Center for Proxy Politics leitet. Zuletzt erschienene Essays: “The Body of The Web,” (mit Boaz Levin), in: Out of Body, Skulptur Projekte Münster 2017, frieze d/e, No. 23, Frühling 2016; “Watching “Powers of Ten” in 2014: A Blueprint for Same Old Power Structures?” auf der Website Regarding Spectatorship: Revolt and Distant Observer (Berlin 2015); „The Uncanny Polar Bear“. Activists Visually Attack an Overly Emotionalized Image Clone“ in: Image Politics of Climate Change. Visualizations, Imaginations, Documentations. (Birgit Schneider, Thomas Nocke (Hg.), transcript 2014).
Bild: Ein winziger Ausschnitt (Eta Carinae) aus einem Milchstraßenfoto mit 46 Milliarden Bildpixeln, dem bislang größten astronomischen Bild (2015)
Mit freundlicher Genehmigung von Prof. Dr. Rolf Chini, Lehrstuhl für Astrophysik, Ruhr-Universität Bochum.
English version
Vera Tollmann
Picturing the Universe: On Scale, Calculation, and Composites
SAT, 22.10.16 | 1pm
The universe has always been mediated; it has always been an image, a virtual universe. How are images and conceptions of outer space transformed by the use of high-performance computers? What remains invisible? The presentation will trace technology’s determining influence on the image of the universe, its agency, and its creation of artifacts. The composite images of Charles and Ray Eames’s film Powers of Ten (1977), like current images of the universe, depict space without time. While Powers of Ten is informed by photography, today’s images of the universe require the pixels of digital sensors and high computer performance. Digital applications have normalized the manipulation and manipulability of data and enabled the handling of it in bulk.
Whereas Charles and Ray Eames organized the “world” in two dimensions, partitioned in structures and grids, Google Earth is based on networks and algorithms. Powers of Ten’s showstopper was its isomorphic depiction of celestial bodies in space and atoms within the human body. Within the universe, there’s once more a macro- and a microcosm. Powers of Ten depicts forty steps from 1024 to 10-16 meters. Amounts of data like “petabyte” and “exabyte” express powers of ten as well. And physicists can count backward until 10-43 seconds after the Big Bang. These are unimaginable magnitudes.
Vera Tollmann studied Applied Cultural Studies and Aesthetic Practice at Hildesheim and Cultural Studies in Liverpool. Since 2015, she is a PhD-candidate in the graduate program “Aesthetics of the Virtual” of the University of Fine Arts of Hamburg where she writes her dissertation on the meaning of the vertical perspective for image politics. Tollmann is also a researcher at the Berlin University of the Arts where she co-directs the Research Center for Proxy Politics together with Hito Steyerl and Boaz Levin. Recently published essays: “The Body of The Web,” (with Boaz Levin), in: Out of Body, Skulptur Projekte Münster 2017, frieze d/e, No. 23, Spring 2016; “Watching ’Powers of Ten’ in: 2014: A Blueprint for Same Old Power Structures?” online at Regarding Spectatorship: Revolt and Distant Observer (Berlin 2015); “The Uncanny Polar Bear. Activists Visually Attack an Overly Emotionalized Image Clone” in: Image Politics of Climate Change. Visualizations, Imaginations, Documentations. (Birgit Schneider, Thomas Nocke (eds.), transcript 2014).
Image: A small section (showing Eta Carinae) of a Milky Way photo with 46 billion pixels, the largest astronomical image to date (2015)
With kind permission of Prof. Dr. Rolf Chini, Chair of Astrophysics, Ruhr-Universität Bochum.