SKGAL richten in ihren künstlerischen Arbeiten die Aufmerksamkeit auf Orte, Dokumente und Gegenstände, die von den großen Erzählungen der Geschichtsschreibung wenig beachtet werden. Dazu recherchieren sie in unterschiedlichen Archiven: dem Archiv der Vereinigung bildender Künstlerinnen* Österreichs, dem Bildarchiv der Arbeiter-Zeitung und im STICHWORT – dem Archiv der Frauen- & Lesbenbewegung. Im Künstlerinnengespräch gehen SKGAL ihren Arbeitsweisen nach und fragen nach den Möglichkeiten und Grenzen künstlerischer Strategien im Umgang mit Archiven: Wie können historisch besetzte Materialien genutzt werden, um andere mögliche Zusammenhänge zu erzählen? Wie kann fassbar werden, was sich einer Bildhaftigkeit entzieht? Wie kann mit Geistern (zusammen) gearbeitet werden? Wie können extraktivistische Prozesse in Archiven – oder auch in künstlerischen Arbeiten – unterwandert werden?
http://www.skgal.org/
Instagram: skgal__
Im Rahmen des INTRA Projekts Anonymity and Absence: Archival Sites of Speculation von Georgia Holz, (Sen.Sc. Ortsbezogene Kunst) und dem Künstler:innenkollektiv Mai Ling.
English version
In their artistic works, SKGAL focus on places, documents, and objects that have received little attention from the grand narratives of historiography. Their research has examined different archives including: the archive of the Austrian Association of Women* Artists (VBKÖ), the image archive of the Arbeiter-Zeitung, and STICHWORT – the Archives of the Women’s & Lesbian’s Movement. In their artist talk, SKGAL will explore their working methods and discuss the possibilities and limits of artistic strategies in dealing with archives: How can historically situated materials be used to narrate other possible contexts? How can experiences of the archive that evade visual depiction become tangible? How can we work (together) with ghosts? How can extractivist processes be subverted in archives – or in artistic works?
By engaging with particular archives, SKGAL explores these questions in search of a caring approach to archives and towards the traces of resistant moments. Through speaking, filming, translating, cropping, rearranging, and tearing (off), historical, political, and affective contexts are processed and translated into installations, videos, and prints.
http://www.skgal.org/
Instagram: skgal__
Within the context of the INTRA project Anonymity and Absence: Archival Sites of Speculation by Georgia Holz, (Sen.Sc. Site-Specific Art) and artist collective Mai Ling.